torsdag den 17. august 2017

Stop gammeldags masseovervågning og brug fornuften


Den danske masseovervågning virker ikke når man med bare 300kr til et taletidskort kan opnå
anonymt internet og dermed komme helt udenom masseovervågning.

Fra mit daglige arbejde ved jeg, at Danmark er et reelt mål for cyber-kriminelle. Jeg støtter generelt op om myndighedernes mulighed for at overvåge når det er nødvendigt, men jeg synes, det er problematisk, at terrorbekæmpelse har så stor indflydelse på vores data.

Naturligvis skal vi bruge alle midler for at bekæmpe f.eks. pædofili og mobning på nettet, men det går for langt når vi i Danmark gør det så let at agere anonymt på nettet.

Hvor er resultaterne for at masseovervågningen virker?

Følgende er et par eksempler hvor jeg er i tvivl om effekten set i forhold til de omkostninger det har for den enkelte borgers privatliv, men også for eksempelvis televirksomhederne.
  • Nummerplade genkendelse https://www.version2.dk/artikel/nu-skal-politiet-til-automatisk-opsnappe-nummerpladen-paa-din-bil-547750
  • CFCS og deres ønske om yderligere adgang til danskernes data https://www.version2.dk/artikel/forsvarets-efterretningstjeneste-kan-faa-adgang-dine-private-sundhedsdata-1078796
- Hvordan skal adgang til dine og mine sundhedsdata fange en pædofil eller stoppe et terrorangreb?

Vi gør det for nemt at være anonym på nettet her i landet og konsekvensen kan blive, at dem der virkelig har kriminelle hensigter går fri på bekostning af en masseopsamling af data om dig og mig.

En enkel løsning ville være et krav om ID ved køb af taletidskort eller endnu lettere at taletidskort kun kunne købes med personhenførbart kreditkort. I den sidste løsning ville man kunne spore en sammenhæng mellem taletidskortet og kreditkortet i fem år tilbage og derved lukke hullet for anonymt højhastighedsinternet.

1 kommentar:

  1. I Tyrkiet f.eks. kan man ikke købe taletidskort uden ID. og det hjælper politiet osv en del med at opklare sager. Jeg håber det samme vil ske i Danmark.

    SvarSlet