tirsdag den 7. marts 2017

Sikker når du klikker – lad os få styr på vores personlige IT-sikkerhed

"Privacy" (som er blevet lidt et pop-ord) skal ses som en RET mere end en begrænsning eller som et opråb fra "gamle" folk med sølvpapirshat. Derfor støtter jeg meget gerne op omkring de initiativer som Forbrugerrådet Tænk og andre har lanceret i dag med kampagnen ”Sikker når du klikker”. For det handler om information om, hvordan vi forholder os til vores private IT-sikkerhed som brugere af nettet.


For 3-4 år side startede jeg initiativet sletmig.nu, der var tiltænkt at være den Danske pendant til sletmeg.no

Formålet var at lave nogle letforståelige guides til hvordan man kunne slette diverse profiler og konti. Baggrunden for mit tiltag var flere og flere sager om personer, der havde fået lagt noget på nettet, de egentlig ikke ønskede. Det handlede også meget om de problemstillinger, der opstår, når en pårørende afgår ved døden, og man ikke har vedkommendes kode til f.eks. Facebook.

Derfor blev jeg glad, da Forbrugerrådet Tænk gerne ville overtage konceptet dels som en kampagne og dels som et tilbud til deres medlemmer, da det ikke var lykkedes mig at skabe nok opmærksomhed omkring sletmig.nu. Det er den kampagne, som er søsat i dag. Læs mere om sikker når du klikker

Vi skal forholde os til det, vi deler

Når man som jeg arbejder med it-sikkerhed, så ved man at jo flere unikke informationer, man kan samle om en virksomhed eller person, desto lettere er det at lykkes med ondsindet aktivitet mod virksomheden eller personen.

Derfor er det mit ønske, at vi som brugere af nettet forholder os til de ting, vi deler og den samlede risiko vi udsætter os selv, andre (f.eks. ens børn) eller sin arbejdsplads for. Det er fint at dele. MEN alle - både udbyderne af tjenesterne, vi deler på og brugeren - har et ansvar og skal give og have mulighed for at få slettet det, man har delt.


Fortrydelse ja tak - men hvor pokker er knappen?

Vi har fortrydelsesret, fortrydelsespiller, fortrydelsesknap i tekstbehandlingsprogrammet. Men når først noget er delt på nettet, er der ikke nogen let vej tilbage.

Det gør ondt i mig, når jeg fx ser, at en mor har delt en video på YouTube af sin lidt buttede 10-årige dreng, der står og giver den gas med bruseren. Denne video var set over 1,5 millioner gange. Det kan godt være, at det er super sjovt. Sagen er bare den, at når drengen bliver teenager, og nogen finder det klip; så kan det være, at drengen ikke synes det er sjovt mere. I sådanne tilfælde SKAL muligheden være tilsted for at få en film som denne slettet 100%.

Sikker når du klikker

Forbrugerrådet Tænk starter i dag kampagnen ”Sikker når du klikker”,  der som nævnt er videreudvikling af sletmig.nu. Forbrugerrådet Tænk kan skabe den nødvendige opmærksomhed om IT-sikkerhed for os allesammen, og jeg er stolt af være en del af denne kampagne.

Skynd dig at besøge https://taenk.dk/sikkerklik og få en masse guides til, hvordan du sikrer dig og dine bedst muligt, når I bevæger jer på internettet.

Du kan desuden læse Forbrugerrådet Tænks pressemeddelelse her: https://taenk.dk/om-os/presserum



Jeg er medstifter af CyberPilot. CyberPilot fokuserer på at hjælpe de virksomheder, som allerede har indset at IT-sikkerhed = risiko og håndtering heraf. Det gør vi ved at fokusere på de tiltag, som har størst værdi ift. de investerede ressourcer. Og vi gør det på en pragmatisk måde, så det kommer til at virke i praksis!

Følg os her på LinkedIn og på CyberPilot.dk. Vi kommer løbende med råd og vejledning til, hvordan man som dansk virksomhed med simple skridt kan arbejde med IT-sikkerhed, og hvordan man sørger for at anvende sine ressourcer mest effektivt.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar